عوامل موثر بر قیمت جهانی فلز مس

در طول سالیان گذشته تا کنون قیمت فلز جهانی مس تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گرفته است. در این مطلب سعی می‌کنیم مهمترین عوامل موثر بر قیمت جهانی فلز مس را نام برده و علت آن را توضیح دهیم.

عوامل موثر بر قیمت مس

مس مانند تمامی کالاهای دیگر بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مبادله می‌شود. بنابراین عواملی که بر اقتصاد جهانی مؤثرند، بر بازار و قیمت‌ جهانی فلز مس نیز تاثیر دارند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان استخراج فلز مس

در درجه اول توانایی استخراج کنندگان مس برای استخراج و حمل و نقل این محصول از عوامل موثر بر قیمت جهانی فلز مس است. در بورس فلزات لندن که از قدیمی‌ترین بورس فلزات است، فلزات غیر آهنی مانند طلا و نقره و آلومینیوم و مس و… معامله می‌شوند در نتیجه مقدار استخراج و موجودی مس و سایر فلزات غیر آهنی در انبار این بورس می‌تواند بر روی قیمت این فلزات تاثیر بگذارد.

  • افزایش تقاضای بازار

افزایش ساخت املاک و خانه سازی به خصوص در آمریکا و چین تاثیر زیادی بر تقاضای جهانی فلز مس و قیمت آن دارد. از آنجا که مصرف مس در در صنایع ساختمان سازی بویژه در اقتصادهای پیشرفته مانند آمریکا ( ۴۰ درصد مصرف سالیانه مس در این کشور) کاربرد بسیاری دارد، با رشد آمار ساخت یا فروش املاک، در کشورهای آمریکا و چین، تقاضا برای مس افزایش می‌یابد و بدین‌ترتیب قیمت مس نیز بالا می رود.

  • فعالیت های اقتصادی جهان

همبستگی قوی بین قیمت مس و فعالیت‌های اقتصادی جهانی وجود دارد. به عنوان مثال تغییرات نرخ بهره بانکی بخصوص بانک‌های اروپا و شاخص‌های اقتصاد کلان کشورهای دارای اقتصاد برتر تأثیر بسزایی بر قیمت جهانی مس دارد.

  • نوسان نرخ ارز

نوسانات نرخ ارز دلار یا یورو از عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت فلزات بوده است. نرخ دلار و فلزات برعکس هم عمل می‌کنند، بدین معنی که با تضعیف دلار قیمت فلزات گران می‌شود و با تقویت دلار قیمت فلزات ارزان می‌شود. دلیل این امر هم است که در بورس‌های جهانی، فلزات با دلار مبادله می‌شوند، تضعیف دلار، خرید فلزات را برای کشورهای با واحد پولی متفاوت به خصوص چین و اتحادیه اروپا به عنوان خریداران اصلی ارزان‌تر کرده و توان خرید آن‌ها را بالا می‌برد. یورو و قیمت فلزات، هم راستای هم عمل می‌کنند. تقویت یورو در در مقابل دلار باعث افزایش قدرت خرید اروپاییان و افزایش قیمت فلزات می‌شود و بالعکس.

  • قیمت نفت

با وجود اینکه قیمت نفت و مس هر کدام به طور جداگانه تابع متغیرهای متفاوتی در بازار خود هستند اما طی چند سال اخیر قیمت نفت و قیمت مس با هم رابطه نسبتا متناسبی و مستقیمی داشته‌اند. وقتی قیمت نفت افزایش می‌یابد قیمت فلز مس هم افزایش می‌یابد.

  • رتبه مالی چین و نرخ تورم آن

چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس است که سهم عمده‌ای از مصرف و تولید آن را در جهان بر عهده دارد و همین امر باعث شده که چین تا حد چشمگیری تأثیر بر فروش و قیمت مس بگذارد. بنابراین رتبه اقتصادی چین و نرخ تورم آن باعث افزایش یا کاهش قیمت مس در جهان می‌شود.

علت افزایش قیمت فلز مس در فصل دوم سال ۲۰۲۰

  • مس در بورس فلزات لندن بهترین عملکرد را در فصل دوم سال ۲۰۲۰ داشته و در این مدت ۲۱ درصد رشد کرده که بهترین فصل این فلز در یک دهه گذشته نیز به شمار می‌رود. رشد قیمت جهانی فلز مس در فصل دوم سال ۲۰۲۰ دو عامل اصلی دارد:
  • افزایش تقاضای مس در چین به دلیل رونق ساخت و ساز در این کشور
  • پیش‌بینی افت استخراج فلز مس در شیلی به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی کارگران معادن، کاهش تولید فلز مس در معادن پرو که دومین تولیدکننده جهان بعد از شیلی به شمار می‌رود.

چه قیمتی در انتظار مس است؟

“ناتالی اسکات گری”، تحلیلگر کارگزاری استونکس در مورد وضعیت صنعت مس شیلی گفته اگر نگرانی از اختلال عرضه از سوی شیلی نبود، قیمت فلز سرخ حالا در حال انقباض بود. او تاکید می‌کند پس از تاثیر کامل این نگرانی‌ها در قیمت، بهای مس دوباره به زیر ۶ هزار دلار در هر تن کشیده خواهد شد.

بر همین اساس، غالب پیش‌بینی‌ها از بهای مس در ماه‌های آینده منفی به نظر می‌رسد. یک تحلیلگر بازار می‌گوید قیمت مس نیاز به کاهش قیمت دارد و اگر بالای ۵ هزار و ۴۰۰ دلار بر تن قرار گیرد هنوز هم در سطح خوبی ارزیابی می‌شود. با این حال چشم‌انداز بلندمدت مس افزایشی برآورد می‌شود.

باید توجه داشت که همه این موارد پیش بینی قیمت مس در آینده است و خوش بین بودن به کاهش قیمت آن و تعیین استراتژی بر اساس آن پرریسک می‌باشد.